måndag 10 januari 2011

S:a Rosengången: Ohl


Ohl är en favoritros i den här färgskalan. Den första plantan köpte jag från Peter Beales och hade i Stora Rosengången. Så kom en vinter med oerhört mycket sorkangrepp och den kära Ohl fick sina rötter helt uppätna. När jag började vårstäda i rabatterna så fick jag en pinne i handen! Den här plantan kommer från Loubert i Frankrike och sattes ny våren 10. Men den blommade faktiskt ganska bra redan första sommaren. Doften är stark och oerhört god, i kombination med växtsätt, friskhet och färg så är det en toppengallica!! Den är från 1830 och det är Vibert som tagit fram den. Jag börjar inse att jag har ganska många gallicor som kommer från den förädlaren, jag får nog ta reda på lite mer om honom! Ha en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Fy för de där äckliga skadedjuren!!!!
    Kan de inte äta kirskål och revsmörblommor istället?

    SvaraRadera
  2. Man kan ju tycka det, då skulle man rent av kunna se dom som nyttodjur!!

    SvaraRadera