måndag 17 januari 2011

Lusthusrabatten III

Jag har som sagt många växter i Lusthusrabatten. Jag har tre clematis som jag är väldigt förtjust i. Den som blommar allra först är alpinan ´Riga´, den blommar samtidigt som häggen som skymtar nere vid sjön. Men i år måste jag åtgärda den, den har slukat de två klätterrosor som jag har vid samma stolpe.



Vi mittenstolpen sitter en viticella ´Violette´. Den brukar växa upp över stolparna och blomma rikligt. Det gjorde den i så stor omfattning i somras att det klätterstöd jag hade inte orkade med tyngden, så den mesta blomningen blev i markplan! Suck.
Den sista clematisen är också en viticella, ´Carmensita´. Den har inte vuxit så starkt, kanske för att den sitter med stora perenner (vippvallmo bla). Färgen är väldigt svår när den fotas, så jag har faktiskt ingen presenterbar bild på den skönheten. För snygg, det är den! Den sista klätterväxten vi har vid Lusthuset är en Kameleontbuske. Någon buske är den verkligen inte! Den slingar sig in i precis ALLT! Den tillhör också det som måste åtgärdas i år. Men som jag älskar både bladverket som är så vackert och de små oansenliga blommorna som smygblommar under bladen och som doftar så underbart.


Idag har vi isgata! Var rädd om armar och ben, det är bråddar och stavar som gäller idag!

1 kommentar:

  1. Clematis är helt underbara klättrare som hjälper till att få lite blom på höjden också om man inte har så många rosor;) Kameleontbusken gillar jag också men vår är rätt nyplanterad så den hoppas jag kommer rejält i vår. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera