söndag 23 januari 2011

Lusthusrabatten: Jaques Cartier


Jag älskar portlandrosor. De är som återblommande gallicor och ett liv utan gallicor är väl knappast möjligt.....eller? Tyvärr finns det inte så många olika namnsorter - men allteftersom jag hittar nya så kommer de hit. Den senaste som hamnade i Lusthusrabatten är Delambre, en mörkt rosa på gränsen till purpurfärgad. Tyvärr har jag ingen visningsbar bild på den, det får bli till sommaren. Den allra första portlandrosen som jag köpte, Jaques Cartier, sitter också i Lusthusrabatten. Han är blekt rosa och kännetecknet är att den inte har något blomskaft att tala om. Det ser ut som att den blommar direkt på grenen. Jag såg den allra första gången vid ett besök på Fredriksdals Friluftsmuseum i Helsingborg, och det blev kärlek vid första ögonkastet. Vi var där i oktober och den blommade för fullt. Så det blev köp redan på vägen hem om jag minns rätt.
Idag har vi julgransplundring här i huset. Det blir fullt hus och det brukar alltid vara så roligt. När vi har sjungit "Nu är glada julen slut, slut, slut, julegranen kastas ut, ut, ut......" ja då är julen slut och man får andra känslor i kroppen. Solen strålar och det ser ut att bli en fantastisk januaridag. Ha det gott mina rosenvänner!

6 kommentarer:

  1. Hej!!
    jag brukar vara in till dig och läsa om dina rosor men inte alltid komentera. Just rosor är ett gode okänt kapitel för mig, men några har jag väl och fler lär det bli efter dina presentationer:)
    Berit

    SvaraRadera
  2. Tack för bra information om rosorna....Den sorten var ny för mig! Jättefin....

    Ha en sköön söndag!
    Kraam Therese

    SvaraRadera
  3. Mmm älskar Glicorna med så Portlandrosorna borde ju vara något det....
    Linda

    SvaraRadera
  4. Hej Anette!
    Jo J.C. är en trevlig ros! Finns hos mig...
    Jag hittade en portland i somras som heter Joasine Hanet, köpt från Flora Linnea, men jag vet inte om den egentligen finns i deras sortiment, eller om den är en nykomling.
    Den kallas även för "the Portland from Glendora".
    Ha en fortsatt trevlig helg, och en trevlig vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. JC är verkligen favorit. Min är lite mörkare i färgen än din, titta i min blogg får du se. Vad kan det bero på?

    Varma hälsningar
    Karin

    SvaraRadera
  6. Therese: Jag försökte länka till din blogg men det misslyckades! Bor du också i Nora?
    Anna: Jag har också Joasine Hanet, den kom hit genom Rosariet i Göteborg, himla fin!
    Karin: Jag tror det beror på blommans ålder och i vilket ljus den fotas, men om jag minns rätt är min ganska ljus. Tack för era kommentarer allihop!

    SvaraRadera