fredag 28 januari 2011

Lönngången: R. alba ´Josephine de Beauharnais´


Jag är väldigt svag för albarosor. Dessa doftbomber, mjuka, romantiska och med lena färger. Jag har några stycken i Lönngången som jag tänker presentera en i taget. De förtjänar att lyftas fram! Lars-Åke Gustavsson har flera gånger påtalat att det beslutats internationellt att rosor ska benämnas med sitt ursprungsnamn, så jag får nog ta och byta namnskylten på den underbara Josephine till ´Belle de Ségur´, vilket är det ursprungliga namnet. Den är rikblommande och frisk och synnerligen attraktiv när den är i blom! Lars-Åke säger att den är mycket lik Great Maiden´s Blush, men jag tycker att mitt exemplar har mer sammanhållna blommor. Idag när jag hämtade tidningen var det en strålande stjärnbeströdd himmel. Det är fortfarande mörkt ute, men jag anar att det kommer att bli en vacker dag! Ha det gott rosenvännerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar