tisdag 23 februari 2010

Klätter och kläng - ´Emelie´



´Emelie´är en mutant av den gula klätterrosen ´Leverkusen´. Den är lite speciell i färgen, den är inte rosa, inte gul, inte orange, inte sämskskinn......ja vad är det för färg? Den har vuxit långsamt här och efter ~4 år är den fortfarande bara en liten bit över metern. Kan man kalla den klätterros då tro? Jag har den placerad i en rundel där det finns mycket rötter från lönnarna som växer i Rosengården, då jag får kanske ta mig i kragen och förbättra lite för henne.

5 kommentarer:

  1. Hej Annette!
    Den rosen har jag tittat lite på i mina rosböcker, men jag har inte hittat den ute i handeln.(Å andra sidan, har jag varken frågat efter den på Flora linnea eller Roskraft, eller ngnannanstans.)
    Den hade kanske passat min zon, eller?
    Leverkusen finns inte heller i vår trädgård, men den har jag aldrig trakterat efter.
    Undrar hur vintern går åt rosorna detta året, förresten?...
    Ha en bra dag!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  2. Vacker aprikos el. aprikosrosa ros. Det låter ju inte som en klängros, men det kanske bara är så att den inte trivs......!?

    SvaraRadera
  3. Det ÄR ju en klätterros, men livet hos mig är inte alltid så lätt! Jag tror inte den är så lätt att få fatt på. Jag har köpt min i Enköping efter ett upprop på AoTs Rosforum att den fanns där. Ja, denna vinter och klätterrosor, hur blir det tro?

    SvaraRadera
  4. 'Emelie' har verkligen en mysko färg, inte min favofärg.

    SvaraRadera