söndag 21 februari 2010

Klätter och kläng - ´Constance Spry´



Jag tänker att ´Constance Spry´måste vara en av de vackraste klätterrosor som finns! Den har gallican ´Belle Isis´som ena föräldern, även den en av mina gallicafavoriter. LÅG (Lars-Åke Gustavsson) lägger den som modern buskros, men säger också att den kan användas som klätterros. Det är en av David Austins första, kanske rent av den allra första, ros som han gjorde. Blomman har en vacker form och doften, ja, den går inte att beskriva - så härlig är den! Tyvärr bara engångsblommande. Helfigursbilden är tagen för några år sedan, när Stora Rosengången var ganska nyplanterad.

6 kommentarer:

  1. Det är en otroligt vacker ros!! Jag hoppas verkligen att min Constance Spry överlever denhär långa och kalla vintern!
    Ha en trevlig söndag / Margot

    SvaraRadera
  2. Mycket vacker, din rosengång måste vara något enastående nu när det blommar om denna bild har några år på nacken:))
    Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jodå, den är större nu, men jag får den inte högre än ~2 meter här. Fast det räcker till.

    SvaraRadera
  4. Den var inte dum! Jag var inne på den också, men avstod på grund av att den inte blommar hela sommaren. Men det kommer ju fler rosplanteringar förmodligen..........

    SvaraRadera
  5. Min absoluta älsklingsros. Och jag har läst mig till att det ÄR Austins allra första ros. Finns det något mer älskligt, väldoftande utsökt skapt ros? Nej. Tack för bilderna!

    SvaraRadera
  6. Hej Anette!
    Jag tycker att min Constance Spry växer sakta, men vad jag förstått av andra kan den ta ett par år på sig att etablera sig...
    Jag har för mig att jag läst berättelsen om David Austin och Constance Spry, att David Austin på den tiden, då Constance S togs fram bara var en bonde, som experimenterade med rosor. Han hade en vän, granne och "rosarian" som hette Graham Thomas, och som visst hjälpte till att lansera denna ros. Sedan fortsatte det bara.
    (Men jag måste erkänna att jag inte är ngn stor vän av Austinrosor, ändå...Det finns dock en del i vår trädgård.)
    Ha det!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera