lördag 6 februari 2010

Jungfrurosor - ´Josephine de Beaurharnais´


Denna alba älskar jag. Den är så vacker i form, växtsätt och har en underbar doft. Jag brukar tvinga besökare i trädgården att stoppa näsan i den. Den är synonym med en ros som Lars-Åke Gustavsson nämner som ´Belle de Ségur´, men jag har köpt min som ´Josephine de Beaurharnais´, så det får den heta hos mig. LÅG tänker att den har många egenskaper gemensam med ´Great Maiden´s Blush´, en ros som jag inte har och kan jämföra med. När jag tänker efter så behöver jag nog skaffa den. Hmm. Hade jag skrivit det här blogginlägget för ett år sedan så hade jag lagt in ´Hurdal´ här. Men nu finns den inte längre med i alba-gruppen utan ligger som en vildros i villosa-gruppen.

2 kommentarer:

  1. Underbar alba!! Du är så himla kunnig på rosor och grupptillhöright att jag blir grön av avund!! Skulle vara kul att gå en kurs och lära sig lite - mycket, helst - men i de här ödebyggderna hittar man inga roskurser inte - då får man åka många mil, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, men inte kunnigare än att jag stavade fel på rosen. Den heter ´Joséphine de Beauharnais´, och inget annat!

    SvaraRadera