måndag 1 mars 2010

Klätter och kläng - ´Johanna Röpke´


I början av 2000-talet for jag iväg till Prästgården i Östra Tunhem för att kika på rosor. En gång om året öppnar Ingemar Fägerlind trädgården i sitt barndomshem och visar rosorna. Det var en fantastisk upplevelse, ett besök jag kan rekommendra alla rosälskare. Där fick jag för första gången uppleva hur det känns att vara omsluten av rosor. En ros som jag blev störtförälskad i var en enorm ´Johanna Röpke´, som jag turligt nog kunde köpa redan samma dag, eftersom en lokal plantskola sålde rosor på ängen utanför prästgården. Men säg den kärlek som varar beständigt. Någon enorm ros blir det inte här. Johanna blommar snällt varje år, men inte i det överdåd som jag önskar. Fast jag hoppas ju för den är verkligen vacker, så i år då.............

4 kommentarer:

  1. En riktig marsipanros!
    Ha en skön dag!
    /Christina

    SvaraRadera
  2. Väldigt vacker är den i alla fall! Håller med Christina. Östra Tunhem brukar vi också åka till - och så klart måste man ju passa på och handla lite stickiga saker...

    SvaraRadera
  3. Hej Anette! Tack för kommentar hos mig!
    Väldigt länge sen jag var till Östra Tunhem, i början av mitt rosodlarliv. 'Johanna Röpke' har väl då och då blandats ihop med 'Martha', är det den äkta du har? Min kompis har en 'Johanna Röpke' som växer kanonbra här hos oss.

    SvaraRadera
  4. Min Johanna Röpke var så angripen av sfs förra sommaren, så den tappade vartenda blad. Synd, för den har så vackra blommor.

    SvaraRadera