tisdag 6 juli 2010

Idag blommar........197 sorters rosor!





Underbart! Doften av gallicorna som nu blommar är helt underbar. Livet är onekligen en dans på rosor just nu. En av de rosor som är den allra underbaraste doftbomben idag är annars en senblommande spinosissima, ´Lochinvar´. Jag njuter också när jag går förbi "Vita Rabatten" där den egensådda delphiniumen ´Sooty´, växer så det knakar i "Herrgården", en av avdelingarna i "Vita Rabatten". Den är nästan onormalt hög ~2 meter! Inne i Rosengården blommar också för fullt en av mina favoritclematis, ´Fasination´ och en liten bit därifrån den kanadensiska rosen ´Frontenac´i ett hav av penstemon och prästkragar. Mmmmmmmm. Ha en bra dag!

3 kommentarer:

  1. Oj oj oj Nettan, helt fantastiskt :-) Jag räknade till över 40rosor i blom hos mig och igår besökte jag Rosendals trädgårdar, helt fantastiskt. Jag har lagt upp bilder nu på morgonen.
    Hoppas du får en underbar dag.

    Kram
    nina

    SvaraRadera
  2. Oj, vad fint! Kul att du visar lite "översiktsbilder" på rabatterna, det är alltid trevligt.
    Mina rosor har också börjat blomma men.....det är ju bara en droppe i havet jämfört med alla dina!

    SvaraRadera
  3. Underbart! Roligt att se mer av dina rabatter. Jag har en blomma som jag tror är penstemon som jag visar på min blogg under inlägget "en växt jag inte minns". Din Penstemon liknar den ganska mycket, tror du att du kunde kika in och kolla om det är samma penstemon, och vad är det då för sort? Hälsn Mimi

    SvaraRadera