söndag 27 juni 2010

Idag blommar........86 sorters rosor!



Nu börjar rosdoften ligga i luften när jag går ut på min morgonpromenad i trädgården och räknar rosor. 86 stycken idag. Flera av spinosissimorna har blommat färdigt och gallicorna är på G! En del spinosissimor råder det namnförbistring på. En av dom är ´Mary, Queen of Scots´, som också saluförs som ´Queen Mary´. Jag har båda, mest för att se om det är samma ros, men också så klart för att jag samlar på spinosissimor. De här båda är ganska lika, men ändå inte. Den jag köpt som ´Mary, Queen och Scots´är lite marmorerad på kronbladen, och den jag köpt som ´Queen Mary´har en jämn färg och är mörkt syrélila. Båda är silvergrå på kronbladens undersida. Men oavsett namn, så är båda väldigt fina och kan rekommenderas. ´Mary, Queen of Scots´kommer från Roskraft och ´Queen Mary´från Peter Beales. Rosenposten saluför också ´Queen Mary´, men jag tror mig förstå att det är någon annan ros.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar