tisdag 1 februari 2011

Lönngången: R. alba ´Tertin Kartano´


Den här rosen kommer från Matti Kulju uppe i Uleåborg och hans fantastiska rosenplantskola. Alla rosor han odlar går i zon 7! Och han har många rosor i sitt sortiment, så även om man bor långt norrut finns det massor av rosor att välja på. Den kära Tertin är en "hitteros" i Finland och kanske samma som Great Maiden´s Blush. Själv tycker jag att blomformen är mer delikat. Doften ska vi bara inte tala om, berusad är det minsta man blir av den! Yr, vimmelkantig och väldigt lycklig! Tänk, sista vintermånaden börjar idag, i min tideräkning. Den måste jag passa på att njuta av. Februari brukar vara den allra vackraste vintermånaden med många solskensdagar som ger långa blå skuggor. Mmmmmm. Idag sår jag clematis. Ha det gott mina rosenvänner!

1 kommentar:

  1. Hej! Jag måste nog ta mej en tur till Mattis plantskola bara jag kommer igång i min nya trädgård...denhär ser underbar ut!Hälsn.Saga

    SvaraRadera