lördag 9 januari 2010

Vit som snö















En rosgrupp som jag storgillar är honungsrosorna, Rosa helenae. Det finns många fler namnsorter än vad jag först förstod. De vanligaste är nog ´Hybridan´ och ´Lykkefund´. Jag har ~7 sorter av honungsrosorna. Den jag för tillfället gillar allra bäst är ´Starkodder´. Det är en fröplanta av, förmodligen, ´Hybrida´. Den hittades hos Cedergrens i Råå, som namnade den efter gatan som plantskolan ligger på. Doften är underbar, som hos de flesta honungsrosorna.

2 kommentarer:

  1. Jag har beställt en Stakodder då jag läste ditt omdömme och såg dina bilder på AoT.
    Förödande för kassan alla dessa underbara rosenbilder, jag får intala mig själv att jag inte kan skaffa alla på ett och samma år, förhoppningsvis kommer det flera år och flera vårar, då man kan göra inköp =) /Maya

    SvaraRadera
  2. Man har resten av livet på sig att skaffa rosor! Allt måste inte ske NU! Jag har hållit på sen 1998 och jag är inte klar än.

    SvaraRadera