lördag 30 januari 2010

Jultomten själv - St Nicholas



´St Nicholas´är en damascena som jag köpte efter en bildvisningskampanj på Allt om Trädgårds Rosforum. Jag måste erkänna att jag inte var så himla imponerad de första 3-4 åren. Men numera är den älskad! Den har en blomrikedom som är enorm. Varje blomma blir sedan ett vackert och dekroativt nypon. Dessutom är det en FRISK ros. Lars-Åke Gustavsson rekommenderar samplantering med ´Hebe´s Lip´, men själv tycker jag inte den färgkombinationen är särskilt lyckad! Jag lägger in två bilder på den, den ena tagen tidigt en morgon i starkt morgonljus och den andra nere vid marken i skugga.

3 kommentarer:

  1. HEJ Annette!
    Tack för att jag kunde få låna din bild, men jag tyckte att den var lite för "nedpixlad",(jag skulle ramat in den mm, och resultatet blev inte så bra då, som jag tänkt mig) så jag har länkat till din hemsida och hit i stället. Det är väl OK?
    Mitt inlägg finns här:
    http://anna-aroseisaroseisarose.blogspot.com/2010/01/blooming-friday-isrosor-och-isberg.html
    Apropå St Nicholas, finns det även blogginlägg om den rosen hos mig, bl a här:
    http://anna-aroseisaroseisarose.blogspot.com/2009/12/blooming-friday-juligt-rosarrangemang.html
    Jag har följt LÅg's råd om samplantering med "Hebes Lip", och det är en läcker kombination!
    Ha en skön helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  2. "Nu har poletten ramlat ner", Tack, det är ´St Nicholas´ som aldrig noterades. Efter att ha bläddrat igenom anteckningarna, kom jag fram till att mamma köpte två, varav en hamnade här. Inget mer skrivet, men inatt, då kom minnet åter; ´St Nicholas´finns ju i mitt potatisland!

    SvaraRadera