tisdag 27 april 2010

Spinosissimarosor - ´Huldra´


´Huldra´ är en helsvensk ros, framtagen av Evert Nilsson i Ås utanför Östersund. Evert Nilsson tog fram många nya sorter av olika växter och alla namnade han efter skogens väsen, ´Huldra´är ett passande namn på den här rosen. Den är förtrollande. Matti Kulju, som jag köpt den av, anger att den är en korsning på ´Poppius´ och R. rubiginosa. Bladen är inte typiskt pimpinelliga, men inte heller äppelrosens. De är lena som lammöron. Blomman är ~5-7 cm stor och har behaglig doft. MK anger höjden till 1,5-2 meter. Jag har aldrig sett den till salu i Sverige, vilket är synd. Det är en buskros med säregen utstrålning, skriver Karin Berglund i "Lust och fägring".

3 kommentarer:

  1. Vad jag beundrar sådana där människor som Evert Nilsson i Ås. Som har ork, tid och kunskap och kanske framförallt ett brinnande intresse att ta fram nya sorter.

    SvaraRadera
  2. Skulle så gärna vilja ha just 'Huldra', då jag dels är jämtlänning och dels handlade mina första växter direkt av Evert Nilsson.
    Tyvärr var det på den tiden då jag var ny hus- och tomtägare och inte kunde så mycket om odling, så många av de växterna gick förlorade i storsjöbygdens betonglera. Idag har jag bara tre växter, som härstammar från hans försäljning. Dessa har fått flytta med mig ner till Skåne.
    Inte heller hade jag på den tiden en aning om Everts storhet. Han var ju rätt så tystlåten av sig, så man fick lov att veta vad man skulle fråga om.
    Har heller aldrig hittat 'Huldra' någonstans.

    SvaraRadera
  3. Jag har Huldra växande här i Finland av rakten Brahestad. Den är liten ännu, men kraftig. Den har inte blommat än. Jag köpte den från Matti Kulju, Oulujoki Taimisto.

    SvaraRadera