söndag 23 maj 2010

Spinosissimarosor - ´Stanwell Perpetual´


Det här är en ljuvlig pimpinellhybrid, som har det goda omdömet att blomma länge även på hösten. Namnet har den fått från platsen Stanwell utanför London, där den hittades tidigt 1800-tal. Blommorna är stora ~10 cm och doftar underbart! Min SP var engångsblommande i flera år. Men så tog vi bort en stor björk utanför rosengården, och det räckte tydligen för att den skulle få så mycket ljus att den orkade blomma om. Det är en av måstehapimpinellerna!

2 kommentarer:

  1. Den allra första ros jag köpte! Den har vintern gått hårt åt och jag har klippt bort mycket dött och misshandlat. Hoppas den tar sig igen. Fin är den! Ha det så gott!

    SvaraRadera
  2. Den är en av mina favoritrosor,jag har 2 buskar.De har överlevt vintern bra trots isbehäng från regnrännorna.Har inte klippt de än.

    SvaraRadera