tisdag 8 februari 2011

Lönngången: Ipsilanté, Juliette och Pompon Panaché

Det här är en gallica med STORA blommor! När jag tog bilderna hade den nästan blommat över, jag hade haft så fullt upp med att bara njuta av doften (som är makalös) att jag helt glömde att ta bilder. Det är en Vibertgallica från 1821, tiden när de var som mest i ropet. En fördel med den är att den inte är ett dugg sjukdomsbenägen. När jag tänker noga efter så känns det som att de flesta gallicor faktiskt är det!

Juliette är en helt förtjusande gallica och dessutom den allra "plattaste" jag har! Hela uppsynen hos Juliette är helt underbar fast doften är inte så stark, men det behövs kanske inte i en rabatt fylld med doftbomber!


Pompon Panaché är den sista gallican i Lönngången som jag har bild på. Den tillhör mina "Tivolirosor" = randiga som cirkustält! Blommorna är ganska små men utsökt vackra. Även den här blev fotograferad när den var på upphällningen. Den togs fram 1858, när gallicorna popularitet var på väg ner! (Tur att de är på uppgång igen, vad vore livet utan en gallica?)
Idag är hela världen inlindad i bomull igen. Väldigt vackert - helt OK eftersom det fortfarande är en vintermånad! Ha det gott mina rosenvänner.

2 kommentarer:

  1. tack för den titten, blir alltid varm av dina bilder på rosor! Känns så mycket närmare, den där sommaren.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Listen...

    What I'm going to tell you might sound kind of weird, maybe even a little "supernatural"

    HOW would you like it if you could simply push "Play" and listen to a short, "miracle tone"...

    And miraculously bring MORE MONEY into your life?

    What I'm talking about is thousands... even MILLIONS of DOLLARS!

    Do you think it's too EASY? Think something like this is not for real??

    Well then, I've got news for you..

    Usually the most magical miracles life has to offer are the EASIEST!

    In fact, I'm going to PROVE it to you by letting you PLAY a REAL "miracle money tone" I've synthesized...

    YOU simply hit "Play" and watch how money starts piling up around you.. starting so fast, you will be surprised..

    TAP here NOW to enjoy the marvelous "Miracle Wealth Building Sound Frequency" as my gift to you!

    SvaraRadera